خانه جلسات ایران استفتائات خمس حضرت ایه الله العظمی شبیری زنجانی مد ظله
استفتائات خمس حضرت ایه الله العظمی شبیری زنجانی مد ظله مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل
میانگین امتیار کاربران: / 5
ضعیفعالی 
نوشته شده توسط حاج محمد حسین   
سه شنبه, 26 فروردین 1393 ساعت 08:55
  1. 1. نحوه ی محاسبه سال خمسی (قهری یا تعیینی(

قهری  است  ولی می تواند مقدم کند(هر سودی سال مستقل دارد البته هر وقت انسان اطمینان پیدا کرد مالی صرف در مؤونه نمی شود، باید خمس آن را بدهد هر چند قبل از سال خمسی.)

 

  1. آیا تغییر شغل، سال اصلی یا قهری تغییر می کند؟ (اگر سال نداشته، سال قهری او مطابق شغل جدید است؟(

تغییر نمی کند.

  1. خمس به ذمه تعلق می گیرد یا به عین؟

به عین تعلق می گیرد.

 

  1. طواف با لباس خمس نداده چگونه است؟
  2. قربانی با پول خمس نداده چگونه است؟

در فرض ثبوت خمس، طواف و نماز طوافی که با این لباس خوانده بنابر احتیاط باطل است.

(اگر لباس احرام یا قربانی را با ثمن کلی خریده، تمام اعمالش صحیح است(.

 

  1. آیا می شود خمس بعض اموال (لباس طواف، پول عمره) را بدهد؟

پرداخت خمس لباس احرام و لباس طواف و نماز طواف كفايت مي‌كند.

  1. آیا اجازه از یک مجتهد برای دستگردان و امهال کافی است یا نه؟ (موقع پرداخت به مجتهد خودش می دهد(

خیر

  1. آیا اجازه از یک مجتهد، برای مصالحه هم کافی است؟ (مصالحه بر طبق نظر مجتهد فردمکلف انجام می شود((مصالحه بر اساس میزان حساب احتمالات صورت می گیرد، بنابر این اگر احتمال می دهد، 90 درصد به مال، خمس تعلق گرفته باشد 90 درصد مال تخمیس می گردد.)

خیر

  1. هدیه و جایزه اگر از مخارج سال زیاد بیاید

اگر تا یکسال در مخارج زندگی مصرف نشود خمس آن واجب است. البته پرداخت خمس در صورتی که هدیه کم ارزش باشد مبنی بر احتیاط است.

10.  سرمایه کار و  11. حداقل سرمایه مورد نیاز که با دادن خمس آن نتواند موونه خود را تامین کند

آن مقدار از سرمایه که با کمتر از آن زندگی در حدّ آبرو و شأنش اداره نمی شود خمس ندارد ولی مقدار زائد بر این حد باید تخمیس شود. بنابراین اگر کسی بیست میلیون داشته باشد که به شانزده میلیون آن نیاز دارد فقط باید خمس چهار میلیون( یعنی هشتصد هزار تومان) را بدهد و لازم نیست خمس کل بیست میلیون تومان را بدهد هر چند بتواند چهار میلیون بدهد.

 

12.  جهیزیه دختر (در ملک پدر(

اگر تهيه جهيزيه ای که از شوون لازم پدر محسوب می شود متوقف بر ذخیره کردن آن باشد، خمس آن واجب نيست. ولی اگر بتواند بدون اینکه حیثیتش مخدوش شود از راه دیگری مثل قرض کردن تهیه کند در صورتی که ذخیره کند باید خمس آن را بدهد.

 

13.  جهیزیه دختر (در ملک دختر قبل از ازدواج)

آن مقدار از جهیزیه که مورد نیاز لازم باشد و متوقف بر نگه داشتن باشد خمس ندارد. ولی اگر از راهی دیگر- هر چند قرض کردن- بتواند آن را در آن زمان نیاز تهیه کند، باید خمس آن را بدهد. (البته برخی از وسائل منزل مثل پتو و ظروف که به آن احتیاج داشته و در معرض استفاده بوده و اتفاقاً استفاده نکرده خمس ندارد، اما غیر آن خمس دارد.)

14.  پو ل جهیزیه (در ملک پدر(

اگر تهيه جهيزيه ای که از شوون لازم پدر محسوب می شود متوقف بر پس انداز باشد، خمس آن واجب نيست. ولی اگر بتواند بدون اینکه حیثیتش مخدوش شود از راه دیگری مثل قرض کردن تهیه کند در صورتی که ذخیره کند باید خمس آن را بدهد.

 

15.  پس انداز جهت ازدواج

آن مقداری را که برای اداره زندگی مورد نیاز در آینده متوقف بر این پس انداز است خمس ندارد.

16.  پس انداز جهت مسکن

چنانچه تهيه مسكن مورد نياز متوقف بر پس‌انداز در سال‌هاي متمادي باشد به آن خمس تعلق نمي‌گيرد.

17.  پولی که بابت رهن خانه داده

در صورتی که تهیه مسکن منوط به پرداخت وجه مزبور باشد، به آن خمس تعلق نمی‌گیرد.

 

18.  اثاثیه منزل و وسایلی که رفع نیاز شده (از ربح بین سال تهیه شده بوده(

اگر یکسال نه خودش نه معادلش در موونه مصرف نشود باید آن را تخمیس کند.

19.  مهریه زن

خمس ندارد.

 

20.  باقیمانده آذوقه در خانه

آذوقه خريداري شده، اگر تا يک سال از زمان حصول درآمد مصرف نشود، خمس آن واجب خواهد بود.

21.  پولی که قرض گرفته و سر سال در دست اوست و هنوز قسط آن را نداده

خمس ندارد

 

22.  افزایش اموال غیر سرمایه ای مثل ارث و مالی که خمس ندارد و مالی که خمسش را داده در سر سال و یا هنگام فروش آن.

افزایش قیمت– منهای تورم- هنگام فروش جزء سود همان سال است که اگر تا یکسال در مؤونه مصرف نشود باید تخمیس شود.

23.  حقوق بازنشستگی

اگر حقوق بازنشتگی به خاطر قرارداد بیمه پرداخت شود از زمان امکان وصول، فایده محسوب می شود و در صورتی که تا یکسال در مخارج زندگی مصرف نشود باید تخمیس شود ولی اگر قسمتی از حقوق یا شرط ضمن قرار داد کاری باشد باید به مجرد امکان وصول خمس آن داده شود به جز آن مقداری که بابت کاری است که هنوز یکسال از زمان انجام آن نگذشته است.

 

24.  حقوق مستمری بگیران

در صورتی که تا یکسال در مخارج زندگی مصرف نشود باید تخمیس شود

25.  حقوق بنیاد شهید

اگر تا یک سال صرف در مخارج زندگی نشود خمس دارد.(اگر ارزشمند نباشد خمس آن بنا بر احتیاط است)

26.  باز خرید

اگر از زمان بازخرید و دریافت هدیه یکسال گذشته، و صرف در مخارج زندگی نشده باید خمس آن را بدهد

27.  ارث میت (ما ترک میت) اگر خمس بدهکار باشد

ارث خمس ندارد مگر ارث غیرمنتظره که بنابر احتیاط واجب اگر از مخارج سال زیاد بیاید باید خمس آن را بدهد. ولی اگر خمس آن داده نشده باید آنرا بپردازد.

28و29. سپرده و سود آن برای حج و عمره

مالی را که برای هزینه سفر حج واجب سپرده گذاری می کند و سود آن، در صورتی که رفتن به حج نیاز به این نحوه سپرده گذاری باشد خمس ندارد.

اما به مالی که برای عمره یا حج استحبابی سپرده گذاری می کند و سود آن، درصورتی که رفتن به زیارت جزء شوون لازم وی نباشد خمس تعلق می گیرد.ولی اگر جزء شوون لازم وی باشد و متوقف بر سپرده گذاری باشد و نتواند بدوم مشقت هم قرض کند به آن خمس تعلق نمی گیرد.

 

30.  کفن و قبر

بعد از گذشت یک سال خمس آن لازم است.در فرض ترقی قیمت، خمس مابه التفاوت، لازم نیست البته اگر آن را بفروشد افزایش قیمت- منهای تورم- جزء سود سال فروش است که پس از گذشت یک سال اگر صرف رد مؤونه نشود باید خمس آنرا بدهد

( اگر اصل آن متعلق خمس نباشد، ترقی آن هم خمس ندارد.)

31. خمس اموال غیر بالغ

خمس تعلق می گیرد و باید ولیّ خمس مال وی را بپردازد واگر معصیت کند باید خودش بعد از بلوغ خمسش را بدهد.

32.  ملاك در تعيين ابتداي سال(اول کار یا دریافت اولین حقوق؟)

اولین زمان فراغ از عمل ابتدای سال است.

33. تعيين سال خمسى‌ به ساعت

بعد از گذشت یک سال از حصول درآمد باید سر ساعتی که درآمد حاصل شده خمس آنرا داد.

34. معیار در تعیین سال خمسی

می تواند سال شمسی یا سال قمری را ملاک قرار دهد. سال شمسي را می توان به سال قمري تبديل كرد ولی تبديل سال قمري به شمسي جايز نيست.

35. پرداخت خمس از اجناس دیگر

می تواند خمس را از همان کالا یا از پول دیگر بدهد اما از کالای دیگر ولو از همان جنس باشد کفایت نمی کند.

36. نحوه پرداخت خمس

اگر خمس را از همان اموالی که خمس به آن تعلق گرفته یا از مال مخمس یا مالی که متعلق خمس نیست بدهد، دادن خمس کافی است اما اگر بخواهد از ربح سال بعد بدهد در صورتی که می داند به معادل آن تا آخر سال بدهکار نمی شود باید ربع بدهد در صورتهای دیگر تفاصیلی وجود دارد که بهتر است در همه حالات ربع بدهد.

37. بخشيدن اموال براي فرار از خمس

با این کار خمس از آنها ساقط نمی شود.مگر اینکه واقعاً قصد هبه کرده باشند - به گونه ای که اگر طرف مقابل در مال تصرف کرد و مال را برنگرداند ادعایی نداشته باشد - مانعی ندارد.

38. تصرف در خمس، قبل از پرداخت آن

تصرف در مالی که به آن خمس خورده تا یک پنجم آن باقی مانده، جایز است و کنار گذاشتن لازم نیست.

39.  پرداخت سهم سادات بدون اجازه از مرجع

اجازه لازم است.

40.  پرداخت خمس به صورت تعليقي که اگر خمس بدهکار نباشد قرض باشد تا بعدا بابت خمس محاسبه کند

مانعی ندارد.

 

 
جوملا نرم افزار آزاد تحت مجوز GNU/GPL نسخه 2.0
جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط
 

اوقات شرعی